آیا اوضاع به سود جو بایدن می گردد؟

به گزارش مجله آزمون اول، به گزارش خبرنگاران، یورو نیوز در تحلیلی در این رابطه می نویسد: پیت بوتجج که از او به عنوان پدیده احتمالی دموکرات ها برای انتخابات ریاست جمهوری امسال میلادی یاد می شد بعد از نتایج نا امیدکننده در کارولینای جنوبی بیان کرد که دیگر در این رقابت حضور نخواهد داشت.

آیا اوضاع به سود جو بایدن می گردد؟

این سیاستمدار جوان و 38 ساله که سابقه شهرداری ساوت بند در ایالت ایندیانا را نیز در کارنامه دارد، شروع موفقی داشت. او ابتدا در ایالت آیوا توانست بالاتر از جو بایدن، الیزابت وارن و با فاصله ای کم نسبت به برنی سندرز در صندلی نخست قرار گیرد.

بوتجج در دومین ایالت هم عملکرد خوبی داشت و بعد از برنی سندرز در نیوهمپشایر در رده دوم ایستاد. این سیاستمدار همجنس گرا که مدعی است به جز انگلیسی به هفت زبان دیگر جهان هم مسلط است در کارولینای جنوبی نتایج ناامیدکننده ای به دست آورد و بعد از جو بایدن، برنی سندرز و الیزابت وارن در جای چهارم ایستاد. او پیش تر در نوادا هم نتوانسته بود به موفقیت دست یابد و این برنی سندرز و جو بایدن بودند که در رده های نخست قرار گرفتند.

بوتجج حالا در آستانه انتخابات سه شنبه بزرگ که تکلیف 14 ایالت در آن معین می گردد گفت دیگر به رقابت با نامزدهای دموکرات ادامه نخواهد داد.

بعد از اعلام رسمی بوتجج، گمانه ها در مورد حمایت او از یکی از نامزدهای دموکرات شدت گرفته است. شبکه خبری سی ان ان به نقل از منابع مطلع خود گزارش داد که یکشنبه شب، ساعاتی پس از اعلام رسمی انصراف، جو بایدن و پیت بوتجج با یکدیگر مکالمه داشته اند و در مورد حمایت از معاون اول دولت باراک اوباما در کمپین انتخاباتی دموکرات ها مذاکره نموده اند.

نیویورک تایمز نیز به نقل از منابع خود گزارش داد که بوتجج دریافت پیشنهاد از جو بایدن را تایید نموده است. این روزنامه در ادامه گزارش خود می نویسد: بوتجج بعد از دعوت جو بایدن برای پیوستن به کمپین او، از معاون اول پیشین دولت آمریکا فرصت خواسته است تا بیشتر در این خصوص فکر کند.

نیویورک تایمز همچنین نقل قولی از باراک اوباما منتشر نموده که بر اهمیت بوتجج در فرایند انتخاباتی دموکرات ها تاکید می نماید. این منبع نزدیک به باراک اوباما به این روزنامه گفته است: اوباما بدون اینکه اشاره ای به لزوم حمایت بوتجج از بایدن داشته باشد گفته است در حال حاضر بوتجج اهرم مهم و ویژه ای دارد و می تواند نقش مهمی در کمپین انتخاباتی دموکرات ها ایفا نماید. او باید در مورد راهنمایی حامیان خود به سوی یکی از نامزدهای دموکرات مطالعه و آنالیز جدی داشته باشد.

تحلیلگران سیاسی آمریکا معتقدند که حمایت بوتجج از بایدن می تواند همچون چراغی بر کمپین کم نور جو بایدن باشد. معاون اول دولت باراک اوباما که به جز ایالت کارولینای جنوبی در دیگر ایالت ها عملکرد ناامید کننده ای داشته حالا می تواند با حمایت پدیده جوان به ادامه رقابت با برنی سندرز نامزد پیشروی انتخابات درون حزبی دموکرات ها امیدوار باشد.

بوتجج در اظهارات خود پس از انصراف بدون اینکه اشاره ای به برنی سندرز داشته باشد، انتقاداتی را متوجه او کرد.

بوتجج در این خصوص می گوید: ما به رهبری نیاز داریم که بتواند ملت را در کنار یکدیگر متحد کند نه اینکه باعث تفرقه بیشتر گردد. ما به دستور کار گسترده و منظمی نیاز داریم که واقعاً بتوانیم آن را برای مردم آمریکا تأمین کنیم، نه برنامه ای که در ایدئولوژی و شعارها گم شده باشد.

او همچنین در ادامه اضافه کرد: ما برای پیروزی بر دونالد ترامپ باید یک رویکرد مناسب اتخاذ کنیم که نه تنها کاخ سفید را فتح کنیم بلکه بتوانیم مجلس نمایندگان و مجلس سنا را هم به دست بگیریم و میچ مک کانل (رهبر اکثریت جمهوری خواستار در مجلس سنا) را به خانه بفرستیم.

اما سندرز ساعاتی پس از اعلام انصراف بوتجج با تبریک بابت کمپین انتخاباتی وی از او خواست تا در ادامه با او همراه گردد و برای آنچه سندرز تغییر واقعی خواند مبارزه کند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا هم در حساب توییتری خود انصراف بوتجج را تلاشی از سوی دموکرات ها برای کنار گذاشتن برنی سندرز خواند.

ترامپ یکشنبه شب کنار رفتن بوتجج، در آستانه سه شنبه بزرگ را اقدامی به سود جو بایدن خواند و اضافه کرد: تمام حامیان بوتجج در سه شنبه بزرگ به جو بایدن خواب آلو رأی خواهند داد. این نخستین گام دموکرات ها برای کنار زدن برنی سندرز است. او (برنی سندرز) باز هم نامزد دموکرات ها نخواهد شد.

فرآیند درون حزبی دموکرات ها که از سه هفته پیش با رأی گیری در ایالت آیوا شروع و در ایالت های نوادا، نیوهمپشایر و کارولینای جنوبی پی گرفته شده، فردا سه شنبه 3 مارس، همزمان در 14 ایالت آمریکا از جمله کالیفرنیا ادامه خواهد داشت.

پس از سرانجام برگزاری انتخابات درون حزبی در تمام 50 ایالت آمریکا، در ژوئن 2020 نامزد نهایی که قرار است در مقابل دونالد ترامپ قرار گیرد معرفی خواهد شد.

مجله سی نوا: مجله سی نوا | آخرین اخبار جهان و ایران

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 1 شهریور 1400 بروزرسانی: 1 شهریور 1400 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 7462

به "آیا اوضاع به سود جو بایدن می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا اوضاع به سود جو بایدن می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید