تصویب فاز دوم طرح تولید فناورانه نانوحس گرهای حکاکی شده الکتروشیمیایی

به گزارش مجله آزمون اول، خبرنگاران/زنجان رئیس جهاددانشگاهی استان زنجان گفت: فاز دوم طرح تولید فناورانه نانوحس گرهای حکاکی شده الکتروشیمیایی که توسط جهادگران این واحد در استان تولید شده است، تصویب شد.

تصویب فاز دوم طرح تولید فناورانه نانوحس گرهای حکاکی شده الکتروشیمیایی

کامران جعفری در گفت وگو با خبرنگاران، اظهار کرد: بر اساس بررسی دبیرخانه ستاد اقتصاد مقاومتی استان در سال جاری، از میان پروژه های پیشنهادی دستگاه های مختلف استان، تعداد 10 پروژه مصوب شده که فاز دوم طرح تولید فناورانه نانو حس گرهای حکاکی شده الکتروشیمیایی که فاز اول آن طی سال گذشته در ستاد اقتصاد مقاومتی و جهش تولید استان مصوب شده بود، جزو پروژه های قابل افتتاح استان در انتهای فروردین ماه سال جاری است، جزو طرح های مصوب بود.

وی هدف از اجرای طرح را، اندازه گیری آلاینده های غذایی، دارویی و آب با روشی آسان، کم هزینه، سریع و اندازه گیری در محل نمونه بیان نمود و اضافه نمود: نانوحس گرهای الکتروشیمیایی زیرشاخه مهمی از حس گرهای الکتروشیمیایی هستند که از الکترود به عنوان مبدل اطلاعات به سیگنال الکترونیک استفاده می کند و جزو مشخصه تشکیل دهنده آن ها نانو مواد است.

این مسئول ادامه داد: نانوحس گرهای الکتروشیمیایی قادر است توانمندی تجزیه ای تکنیک های الکتروشیمیایی را با عملکرد اختصاصی نانو مواد درآمیزد و برهم کنش آنالیت و نانو مواد منجر به تولید سیگنال الکتریکی در یکی از روش های رایج الکتروشیمیایی مانند ولتامتری، پتانسیومتری، کرونوآمپرومتری و امپدانسومتری می شود. استفاده از اصلاح کننده حکاکی قالب مولکولی، همچنین استفاده از گرافن در ساختار نانوحس گر به خاطر خواص منحصر به فرد آن در زمینه رسانای الکتریکی مطلوب، انعطاف پذیری، سبکی و قدرت استحکام مناسب موجب ارتقای حساسیت و انتخاب پذیری و نیز باعث بهبود عملکرد و پیشرفت در خواص نانوحس گر شده است.

رئیس جهاددانشگاهی استان زنجان شرح داد: حس گرهای الکتروشیمیایی به واسطه داشتن مزایای بی شمار از جمله سادگی، کم هزینه بودن، گزینش پذیری زیاد و حساسیت بالا در برابر روش های مورد استفاده امروزی مورد توجه است؛ از این رو این حس گرها به ابزارهای قدرتمندی در حوزه های مختلف از جمله غذا، محیط زیست، تشخیص بیماری ها، بررسی و نظارت های پزشکی و سیستم های امنیتی ضدتروریسم تبدیل شده است. از سویی دیگر این تکنولوژی مدرن دارای معایبی مانند هزینه بالا، ویژه نبودن، حد تشخیص بالا، حساسیت کم و استفاده زیاد از حلال های شیمیایی آلاینده محیط زیست نیست.

وی با اشاره به اینکه برای غلبه بر مسائل فوق، حس گرهای الکتروشیمیایی می تواند راهگشا باشد، عنوان کرد: در زمان کنونی حس گرها کاربرد وسیعی در زمینه های مختلف بالینی، صنعتی، زیست محیطی و کشاورزی دارد. به طور مثال در بخش های نظامی می توان بیوسم های زیستی را مورد بررسی قرار داد. در زمینه پزشکی با تولید حس گرهای حساس آزمایشگاهی، می توان کوچک ترین علائم سرطان را شناسایی کرد. همچنین در صنایع هوافضا به عنوان حس گر بر بدنه هواپیما و صنعت خودرو جهت مصرف بهینه سوخت مورد استفاده قرار داد.

این مسئول ادامه داد: با توجه به اینکه بخش زیادی از نیاز کشور در حوزه تشخیص سریع در پزشکی، کشاورزی، دامپزشکی و کاربردهای امنیتی و دفاعی توسط شرکت های خارجی تامین می شود و حجم بالای واردات را در حوزه محصولات فناوری داریم، می توانیم با تولید و بومی سازی نانوحس گرها، نیاز کشور در حوزه فناوری های تشخیصی را، سریع تر مرتفع می کنیم.

جعفری اظهار کرد: حمایت از تولیدات داخلی، موجب رونق بازار، رقابت سازنده، فعال شدن هرچه بیشتر چرخ صنعت، خودکفایی سریع کشور، ایجاد انگیزش سازنده در تولیدکنندگان و صنعت گران در ارائه کالا و خدمات بهتر، بهبود شرایط اشتغال و کارآفرینی برای خیل عظیمی از جوانان استان زنجان، خواهد شد.

رئیس جهاددانشگاهی استان زنجان، با اشاره به پنج نانوحس گر الکتروشیمیایی ساخته شده در فاز اول این طرح توسط جهاددانشگاهی استان، اعلام نمود: نانو حس گر الکتروشیمیایی ویتامین D3، نانوحس گر الکتروشیمایی پروپرانولول، نانوحس گر الکتروشیمیایی نیترات، نانو حس گر الکتروشیمیایی گلوکز قند خون و نانو حس گر الکتروشیمیایی دیگوکسین، پنج نانوحس گر الکتروشیمیایی ساخته شده در فاز نخست این طرح است.

مجله سی نوا: مجله سی نوا | آخرین اخبار جهان و ایران

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 1 شهریور 1400 بروزرسانی: 1 شهریور 1400 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 24132

به "تصویب فاز دوم طرح تولید فناورانه نانوحس گرهای حکاکی شده الکتروشیمیایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تصویب فاز دوم طرح تولید فناورانه نانوحس گرهای حکاکی شده الکتروشیمیایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید