جزئیات شاخص و معاملات بورس در روز چهارشنبه 16 مهرماه

به گزارش مجله آزمون اول، شاخص کل بورس در ابتدای معاملات امروز کار خود را با رشد 25 هزار واحدی شروع کرد و برای بار دیگر در مدار صعودی نهاده شد. در ساعات اولیه شاخص کل رشد 1.7 درصدی و شاخص هم وزن رشد 87 صدم درصدی را پشت سر گذاشته و این مورد نشان می دهد شرکت های عظیم شرایطی بهتری دارند و شرکت های کوچک آن ها را همراهی می نمایند. تاثیرگذارترین نماد ها در رشد امروز شاخص می توان به فارس، فملی، فولاد، وبملت، تاپیکو، شبندر و خودرو اشاره نمود.

جزئیات شاخص و معاملات بورس در روز چهارشنبه 16 مهرماه

افزایش قیمت سهام در سه چهارم نمادها

به گزارش خبرنگاران، امروز از مجموع 311 نماد بورسی معامله شده، 233 نماد با افزایش قیمت روبرو هستند و تنها 88 نماد در فرایند نزولی قرار دارند. شرایط در فرابورس متفاوت است. در این بازار تعداد نماد های مثبت و منفی با هم برابر است. از مجموع 247 نماد معامله شده در فرابورس، 123 نماد کاهش قیمت دارند و قیمت سهام 124 نماد افزایش پیدا نموده است.

نقشه بازار در ابتدای معاملات روز چهارشنبه 16 مهرماه (برای مشاهده در ابعاد عظیمتر، روی عکس کلیک کنید)

آنالیز نقشه بازار در ابتدای معاملات امروز نشان می دهد صندوق های ETF بیشترین حجم معاملات را به خود اختصاص داده اند. این گروه شرای متعادلی دارد و هم نماد سبز و هم نماد قرمزرنگ در بین آنها پیدا می گردد. ونچر بیشترین افزایش قیمت و مدیر بیشترین کاهش قیمت را در بین صندوق های ETF به نام خود ثبت نموده اند. محصولات شیمیایی خیال بازگشت به فرایند صعودی دارند. این مورد را می توان در حجم معاملات این گروه مشاهده کرد که آنها را به رتبه دوم برترین گروه صنعت تبدیل نموده است. شرکت های عظیم شیمیایی نوسان چندانی نسبت به روز گذشته ندارند، اما سبزی شرکت های کوچک تا حد زیادی به چشم می آید. سرمایه گذاری ها امروز سبزترین گروه بازار هستند. فلزات اساسی هم عموما با افزایش قیمت روبرو شده اند. از جمله دیگر گروه های صعودی بازار امروز می توان به فعالیت های کمکی نهادهای واسط، خودرویی ها، پالایشگاه ها، دارویی ها و بیمه ها اشاره نمود.

سنگین ترین صفوف خرید و فروش در بازار امروز

انرژی 3 از فهرست سنگین ترین صف های فروش جدا شد و امروز شاهد تشکیل صف خرید است. با این وجود وملی، ثشاهد و کسعدی مثل روز های گذشته با صف فروش به استقبال سهامداران آمده اند. صف فروش وملی به حدود 380 میلیارد تومان می رسد. ثشاهد صف فروش 240 میلیارد تومانی دارد و ارزش صف فروش کسعدی تقریبا 130 میلیارد تومان است. از جمله دیگر نماد ها با بیشترین صف فروش می توان به لپارس، تپمپی، ثعمرا، خکمک و ونیرو اشاره نمود.

در آن سوی بازار، خودرو دو برابر عرضه اولیه ها صف خرید دارد و با صف 404 میلیارد تومانی در مقام اول ایستاده است. رتبه دوم در اختیار وسپهر با صف 206 میلیارد تومانی است. وبملت هم با صف خرید 175 میلیارد تومانی در مقام سوم واقع شده است. از جمله دیگر صف های خرید سنگین در بازار امروز می توان به خساپا، سفارس، سیتا، وپارس و کاما اشاره نمود.

صف خرید انرژی 3 با خاتمهی منفی پنج!

صف فروش سنگین نماد انرژی 3 بعد از چند روز ریزش پیاپی بالاخره جمع آوری شد. صف فروش در این نماد به ارزش 107 میلیارد تومان در اولین دقایق بازار امروز از بین رفت و شاهد تشکیل صف خرید در این نماد بودیم. این مورد در حالی است که به خاطر حجم زیاد معاملات در محدوده منفی، قیمت خاتمهی انرژی 3 همچنان روی منفی پنج درصد باقی مانده است.

سه نماد با ریزش 10 درصدی

ولغدر، پاسا و تپمپی با توجه به صف های فروش پیاپی و حج معاملات پایین امروز مشمول دستورالعمل برطرف گره معاملاتی شدند تا قیمت آن ها بر اساس حراج مشخص گردد. اتفاقی که باعث شد دامنه نوسان این نماد ها به 10 درصد افزایش پیدا کند و در پی آن با تشکیل صف فروش دوباره، شاهد ریزش 10 درصدی قیمت سهام این سه شرکت در بازار سبز امروز بودیم. ولغدر متعلق به شرکت لیزینگ خودرو غدیر، پاسا متعلق به شرکت ایران یاساتایرورابر و تپمپی متعلق به شرکت پمپ سازی ایران است.

رشد 26 هزار واحدی شاخص بورس در آخرین روز هفته

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در خاتمه معاملات امروز چهارشنبه 16 مهرماه با رشد 26 هزار و 27 واحدی به رقم یک میلیون و 540 هزار و 726 واحد رسید که معادل رشد 1.72 درصدی است. شاخص هم وزن هم امروز 1.26 درصد رشد کرد و نشان از همراهی شرکت های کوچک در صعود بورس دارد. امروز به ترتیب نماد های رمپنا، فارس، وبملت، شبندر، اخابر، خودرو و فملی بیشترین تاثیر را در رشد بورس داشتند.

نقشه بازار در خاتمه معاملات روز چهارشنبه 16 مهرماه (برای مشاهده در ابعاد عظیمتر، روی عکس کلیک کنید)

آنالیز نقشه بازار در خاتمه معاملات امروز نشان می دهد صندوق های سرمایه گذاری ETF تا آخرین ساعات در مقام برترین گروه صنعت از نظر ارزش معاملات باقی ماندند. نمادهای این گروه عموما تیره رنگ هستند و این یعنی قیمت آنها نوسان چندانی نسبت به روز گذشته نداشته است. بانک ها و موسسال اعتباری یکی از سبزترین گروه ها به حساب می آیند و اغلب نمادهای آن از جمله وبصادر، وبملت، وتجارت، دی و ونوین صف خرید دارند. در گروه محصولات شیمیایی شرکت های عظیم و نمادهای پرمعامله مثل پترول و شگویا فرایند منفی دارند، اما شرکت های کوچک در مدار صعودی حرکت می نمایند. در بین فلزات اساسی، فولاد، فملی و کاوه تغییر چندانی نسبت به روز گذشته ندارند اما نمادهایی مثل ذوب، کویر، فایرا و وتوکا با افزایش چشمگیر قیمت سهام روبرو شده اند. سرمایه گذاری ها عموما سبزرنگ و صف خرید هستند. خودرویی ها، انبوه سازی ها، برق و گاز، سیمانی ها، پالایشگاه ها و بورس ها دیگر گروه های سبزرنگ و پرمعامله امروز به حساب می آیند.

معاملات 15 هزار میلیاردی برای تامین سوخت صعود

معامله گران بورس امروز بیش از هشت میلیارد و 140 میلیون سهم، حق تقدم و اوراق مالی را در قالب یک میلیون و 344 هزار معامله به ارزش 9 هزار و 304 میلیارد تومان دادوستد کردند. اگر معاملات پنج هزار و 731 میلیارد تومان فرابورس را هم در نظر بگیریم، ارزش کل معاملات بازار سرمایه امروز به رقمی حدود 15 هزار و 35 میلیارد تومان می رسد. این رقم می تواند حکم تامین سوخت برای ادامه دار بودن فرایند صعودی در هفته آینده را داشته باشد.

پول خارج شده از بورس، همین امروز برگشت

آنالیز تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی در بازار امروز نشان می دهد تا ساعت 11 پیش از ظهر شاهد خروج نسبی پول حقیقی از بازار بودیم، اما در نیمه دوم بازار پول های رفته دوباره به بازار برگشت و در خاتمه حدود 132 میلیارد تومان به سهام سرمایه گذاران حقیقی اضافه شد. امروز شرکت های حقوقی عموما در نماد های فولاد، بپاس، فارس، دماوند، زاگرس، وبصادر، شپدیس، میدکو و خاهن خریدار بودند. از طرف دیگر در نماد های وبملت، کاما، وتجارت، شبندر، خودرو، وآیند، آریان، ودی، شبریز و وسپهر شاهد فروش حقوقی ها و خرید حقیقی ها بودیم.

پیش بینی بورس شنبه 19 مهرماه

بازارگردان ها دست به کار شده اند. در بازار چند روز گذشته تا حد زیادی می توانستیم حضور آن ها را احساس کنیم. مهمترین نشانه کاهش تعداد صف ها چه صف خرید و چه صف فروش است. با این حساب می توانید برای ادامه دار بودن فرایند منطقی بازار امیدوار باشیم. به خصوص که موتور شرکت های کوچک هم روشن شده و شاهد رشد شاخص هم وزن همپای شاخص کل هستیم. این نشانه یکی از قوی ترین عوامل امیدواری به آینده بازار است. هرچند همچنین تهدید های مثل تغییرات در قوانین بورس، اتفاقات سیاسی و از همه مهمتر بازگشایی شستا بورس را در هفته آینده تهدید می نمایند. با توجه به اینکه هفته بعد مجمع عمومی شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی برگزار می گردد، به احتمال زیاد شاهد بازگشایی نماد عظیمترین هولدینگ مالی کشور بعد از حدود یک ماه توقف خواهیم بود. حالا باید ببینیم صبا، به عنوان بازارگردان شستا تا چه حد می تواند از ریزش قیمت سهام این شرکت در روز بازگشایی جلوگیری کند. شاید کار به جایی برسد که شستا بدون کشف قیمت به مجمع عمومی برود.

مجله سی نوا: مجله سی نوا | آخرین اخبار جهان و ایران

منبع: فرارو
انتشار: 1 شهریور 1400 بروزرسانی: 1 شهریور 1400 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 16716

به "جزئیات شاخص و معاملات بورس در روز چهارشنبه 16 مهرماه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزئیات شاخص و معاملات بورس در روز چهارشنبه 16 مهرماه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید