غار سم؛خطرناک ترین غار عمیق ایران، عکس

به گزارش مجله آزمون اول، غاری که محلی ها به نام سم می شناختند و تا پیش از کاوش گروه کوهنودی و غار نوردی قابوس گنبد تنها چند متر ابتدایی آن شناسایی شده بود.

غار سم؛خطرناک ترین غار عمیق ایران، عکس

بعد از آن بود که گروه های غارنوردی زیادی راهی سم شدند تا بعد از گذشت یک سال 21 چاه از این غار پر رمز و راز کشف کنند.

غار سم در ارتفاعات 1700 متری کوه خواجه قنبر در منطقه نامیج گالیکش قرار گرفته است که پیشینه کشف آن به حدود دو سال قبل برمی شود. غاری با دهلیزها، طاق های زیبا که وجود آب در آن، جلوه خاصی دارد.

در بدو ورود به این غار راستا تنگ و باریکی که به خرچنگ رو معروف است آغاز می شود؛ ولی برخلاف خرچنگ رو های غار پروا (اولین غار عمیق ایران)، تنگناهای این غار تمامی ندارد و اغلب راستا را باید به یک سمت حرکت کرد و حتی امکان برگرداندن سر وجود ندارد.

بنابراین اگر شما جزو غارنوردان آماتور و یا حتی نیمه حرفه ای به حساب می آیید، فکر سفر به سم را از سرتان بیرون کنید! به خصوص که از چاه 19 به بعد دمای هوای درون غار کاهش می یابد و به 6 درجه سانتیگراد می رسد و باید برای گرم کردن بدن برنامه ریزی کرد در غیراین صورت خطر سرمازدگی وجود دارد.

برای آنکه عمق فاجعه را بهتر درک کنید باید بگوییم که خیلی از غارنوردان حرفه ای که از غار سم بازدید کرده اند، معتقدند که امدادرسانی در این غار به علت دشواری راستاها، بسیار سخت و در برخی شرایط غیرممکن است؛ بنابراین تیم های بازدید کننده باید کاملا آماده و مجهز باشند وگرنه یک حادثه ساده و یک دررفتگی جزیی در این غار می تواند به یک فاجعه تبدیل شود!

معابر و تراورس های غار سم به قدری تنگ و پر پیچ و خم است که تنها یک فرد می تواند خود و کیسه بارش را عبور دهد و امکان کمک رسانی یا حتی همراهی نفر دوم وجود ندارد. علاوه بر این دهانه چاه های غار سم حدود 5 تا 40 متر قطر دارند که در نوع خود جالب توجه و خطرناک است.

البته این شرایط از چاه سه غار به بعد کمرنگ تر می شود چرا که پس از آن عرض و ارتفاع غار افزایش می یابد و تردد راحت تر است.

تحقیقات درباره قدمت غار سم هنوز به نتیجه قطعی نرسیده اند اما نمونه های کشف شده از جمجمه انسان و حیوانات در این غار نشان دهنده قدمت بالای آن است. شاهد این ادعا کشف اسکلت خفاشی است که 10 برابر بزرگتر از اسلکت خخفاش های معمولی به نظر می رسد.

خفاش های این غار تقریبا از بین رفته اند و جالب اینکه اکثرا اسکلت ها در یک نقطه جمع شده اند. اما این استخوان ها تنها نشان زندگی در غار نیستند. نوعی پروانه خاص هم تا چاه چهار وجود دارد که دیواره های این غار آهکی را پر کرده اند.

برای بازدید از غار سم باید به بخش گالیکش استان گلستان و نزدیکی روستای نام نیک سفر کنید و آن را در عرض جغرافیایی 37˚ 05 46 ببینید. غار در قسمت غربی روستای نام نیک به فاصله تقریبی 2 ساعت راهپیمایی قرار گرفته است.

مجله سی نوا: مجله سی نوا | آخرین اخبار جهان و ایران

منبع: گردشبان
انتشار: 1 شهریور 1400 بروزرسانی: 1 شهریور 1400 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 18227

به "غار سم؛خطرناک ترین غار عمیق ایران، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غار سم؛خطرناک ترین غار عمیق ایران، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید