نبود استراتژی، تعادل بازار زعفران را بر هم زد

به گزارش مجله آزمون اول، رئیس شورای ملی زعفران با نگاهی به افزایش بی رویه سطح زیر کشت زعفران بیان کرد: تعداد زیادی از کشاورزان به دلیل پایین بودن بهای زعفران در امسال اقدام به برداشت محصولات خود نکردند چراکه تعادل این بازار بر هم خورده است.

نبود استراتژی، تعادل بازار زعفران را بر هم زد

محسن احتشام، رئیس شورای ملی زعفران در گفت وگو با پایگاه خبری اتاق ایران بی توجهی مسئولان و تصمیم گیران حوزه کشاورزی نسبت به حفظ توازن و تعادل در میزان عرضه و تقاضای انواع محصولات کشاورزی را مورد انتقاد قرار داد و پایین بودن قیمت زعفران نسبت به تورمی که در اقتصاد کشور وجود دارد را معلول همین بی توجهی ها دانست.

بر اساس اظهارات او در حال حاضر میزان فراوری زعفران بسیار بیشتر از تقاضای این محصول در بازار بوده و در نتیجه شاهد تغییر نکردن و حتی کاهش قیمت این محصول در داخل علی رغم تورم بالای حاکم بر اقتصاد هستیم. سطح زیر کشت زعفران به صورت مدیریت نشده، افزایش پیدا کرد و آسیب جدی آن متوجه کشاورزان این بخش شد.

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران ادامه داد: از آنجا که صادرات نیز به دلیل محدودیت های ناشی از تحریم ها و بروکراسی های پیچیده داخلی، به سختی امکان پذیر است، نمی توانیم از این طریق نیز مشکل نبود بازار داخلی برای زعفران را برطرف کنیم.

احتشام میزان صادرات زعفران ایران در سال 87 را بالغ بر 200 تن بیان کرد که این رقم در سال 98 به 283 تن رسیده است، یعنی میزان صادرات این محصول در طول همه این سال ها 20 تا 30 درصد رشد داشته درحالی که متناسب با سطح زیر کشور این محصول، شاهد رشد دو برابری فراوری زعفران در همین بازه زمانی هستیم. در حال حاضر 125 هزار هکتار در کشور به فراوری زعفران اختصاص دارد.

رئیس شورای ملی زعفران، نداشتن استراتژی و برنامه مدون در حوزه زعفران را نقطه ضعف این حوزه مطرح کرد و گفت: طرح جامع زعفران و طرح جهش صادرات زعفران دو طرحی هستند که طی چند سال گذشته با کوشش ها و پیگیری های شورای ملی به تصویب رسیدند اما هیچ کدام اجرایی نشدند. متأسفانه امروز مکانیزم عرضه و تقاضا بر بازار زعفران حاکم نیست و عرضه بیش از تقاضا باعث شده حتی فراوریکنندگان رغبتی به چیدن محصول خود نداشته باشند.

وی با بیان این مطلب که ایران ظرفیت تأمین 95 درصد زعفران مورجهانز جهان را دارد و فراوری زعفران برای ایران مزیت مطلق است، تأکید کرد: متأسفانه با وجود در اختیار داشتن این مزیت، قدرت قیمت گذاری این محصول را نداریم و دلالان خارجی معین کننده اصلی قیمت زعفران هستند.

این فعال مالی وجود محدودیت های صادراتی در اقتصاد ایران، بی توجهی به برندسازی و بازاریابی علمی در بخش زعفران، نبود مدیریت در فراوری بر اساس آمایش سرزمین، احتیاج بازار و در نهایت عدم تدوین استراتژی دقیق را از ضعف های جدی حوزه زعفران دانست و خواهان برطرف این مسائل توسط تصمیم گیران بر اساس پیشنهاد ها و نظرات مشورتی بخش خصوصی و فعالان این حوزه شد.

رئیس شورای ملی زعفران پیش بینی کرد: میزان صادرات طلای سرخ تا انتها امسال حدود 15 تا 20 درصد نسبت به سال 98 افزایش پیدا کند و به 300 تن برسد.

وی با توجه به اینکه بازار چین طی چند سال اخیر در مصرف زعفران رشد قابل توجهی داشته، گفت: این کشور به یکی از بازارهای رو به رشد ایران در صادرات زعفران تبدیل شده و پس از آن تایوان، هنگ کنگ، اسپانیا، امارات، ویتنام، فرانسه، آلمان، سوئد، قطر و عمان قرار دارند.

مجله سی نوا: مجله سی نوا | آخرین اخبار جهان و ایران

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 1 شهریور 1400 بروزرسانی: 1 شهریور 1400 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 19317

به "نبود استراتژی، تعادل بازار زعفران را بر هم زد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نبود استراتژی، تعادل بازار زعفران را بر هم زد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید