هزینه تحصیل در آلمان چقدر است؟

به گزارش مجله آزمون اول، در سال 2014 دانشگاه های آلمانی شهریه مقطع تحصیلی کارشناسی را در تمامی دانشگاه های عمومی 16 ایالت این کشور لغو نمودند. این موضوع به این معنی است که تمامی دانشجویان داخلی و بین المللی مقطع کارشناسی در این کشور بدون پرداخت شهریه مشغول تحصیل خود هستند و تنها مبلغ بسیار اندکی بابت هزینه اداری از آن ها اخذ می گردد.

هزینه تحصیل در آلمان چقدر است؟

با این این اخبار خوب ممکن است دوام چندانی نداشته باشد کما این که در دسامبر 2016 اعلام گشت که دانشجویان دانشگاه های ایالت بادن وورتمبرگ واقاع در جنوب غربی آلمان مجددا بایستی شهریه پرداخت نمایند و این موضوع از پاییز سال 2017 آغاز می گردد. البته احتمال این که ایالت های دیگر آلمان نیز به پیروی از این ایالت از سال های آینده اقدام به اخذ شهریه نمایند وجود دارد.

با این حال در حال حاضر مطالع در آلمان به علت پایین بودن مبلغ شهریه گزینه ای جذاب برای داشجویان به شمار می آید که همین موضوع باعث گشته این کشور به چهارمین کشور پرطرفدار به منظور ادامه تحصیل در سطح بین المللی تبدیل گردد (بعد از ایلات متحده آمریکا، انگلیس و استرالیا).

هزینه زندگی در آلمان

اگر چه بسیاری از دانشجویان می توانند در آلمان به صورت رایگان به تحصیل بپردازند با این مخارج زندگی غیرقابل اجتناب است. هزینه زندگی در این کشور در مقایسه با سیاری از کشورها بالا می باشد به عنوان مثال مخارج زندگی در شهر مونیخ به عنوان یکی از گران ترین شهرهای آلمان برابر با 10،800 یورو (معادل با 11،645 دلار) در سال می باشد. هزینه زندگی به طور متوسط در کشور آلمان حدود 9،600 یورو (معادل 10،350 دلار) در سال است.

اجاره خانه بیش ترین مبلغ را شامل می گردد به طوری که اگر شما در یک آپارتمان مشترک زندگی کنید اجاره متوسط 298 یورو (معادل 320 دلار) در ماه و چنانچه در یک اقامتگاه دانشجویی ساکن شوید هزینه ای برابر با 230 یورو (معادل با 260 دلار) در ماه برایتان تمام می گردد.

  • بر اساس اطلاعات به دست آمده از پایگاه DAADدیگر هزینه ها به صورت متوسط در هر ماه عبارت اند از:
  • غذا : 165 یورو (معادل با 180 دلار)
  • لباس و پوشاک : 52 یورو (معادل با 56 دلار)
  • حمل و نقل : 82 یورو (معادل با 90 دلار)
  • تلفن، اینترنت و تلویزیون : 33 یورو (معادل با 36 دلار)
  • کار/لوازم تحصیلی: 30 یورو (معادل با 33 دلار)
  • فعالیت های اوقات فراغت: 68 یورو (معادل با 73 دلار)

به منظور یافتن مخارج دقیق برای زندگی در هر شهر و منطقه کشور آلمان وب سایت نامبو بسیار مفید می باشد.

دانشجویان کشورهای عضو اتحادیه اروپا معاف از پرداخت هزینه صدور ویزا هستند با این حال دانشجویان سایر کشور بایستی مبلغی در حدود 60 یورو (معادل با 65 دلار) برای دریافت ویزای دانشجویی پرداخت نمایند.

به منظور احراز شرایط دریافت ویزا شما باید قادر باشید تا اثبات نمایید که توانایی پرداخت 8700 یورو (معادل با 9390 دلار) در سال و یا 725 یورو (معادل با 780دلار) در ماه را به منظور تامین مخارج زندگی دارا می باشید.

شما همچنین نیازمند خدمات بیمه سلامت به عنوان یکی از پیش شرطهای ثبت نام در دانشگاه های آلمان می باشید. تمامی دانشجویان کشورهای عضو اتحادیه اروپا دارای ملاحظات و تخفیف های خاص خود می باشند با این حال سایر دانشجویان بایستی مبلغی در حدود 80 یورو (معادل با 86 دلار) در ماه را بابت این موضوع پرداخت نمایید.

هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی

اگرچه تحصیل در دانشگاه های عمومی کشور آلمان رایگان است با این حال مبلغی در حدود 300 یورو (معادل با 320 دلار) در هر ترم به عنوان هزینه ثبت نام و انجام امور اداری از دانشجویان دریافت می گردد.

همچنین برخی از هزینه های دیگر همانند مخارجی تحت عنوان Semesterticket که منظور پوشش حمل و نقل به مدت 6 ماه می باشد نیز ممکن است اخذ گردد. مقدار مبلغ این نوع هزینه بسته به نوع و میزان امکانت لحاظ گشته و درخواستی متفاوت است.

با این حال بر اساس نوع استاندارد انتخابی، می تواند برای 4 ترم تا سقف 500 یورو (معادل با 540 دلار) برایتان خرج بردارد.

اغلب دانشگاه های آلمان عمومی هستند. دانشگا ه های خصوصی موجود در این کشور معمولا وابسته به شریه هستند و میزان شهریه آن ها می تواند تا 20،000 یورو (معادل 21،650 دلار) در سال هم برسد.

هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در کشور آلمان چنا چه به صورت بدون وقفه و بالافاصله بعد از مقطع کارشناسی صورت پذیرد معمولا رایگان است. همانند قبل در اینجا هم مبلغ اندکی بابت هزینه ثبت نام و انجام امور اداری از دانشجویان دریافت می گردد.

مقدار مبلغ شهریه برای ان دسته از دانشجویانی که با وقفه بین دو مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد روبرو هستند متغیر است و در حدود 5،000 یورو (معادل با 54،000 دلار) در سال برای دانشگاه های دولتی و 30،00 یورو (معادل با 32،410 دلار) در سال برای دانشگاه های خصوصی است.

به عنوان مثال دانشگاه بسیار معتبر و دارای رتبه بندی جهانی هیدلبرگ برای مقطع کارشناسی ارشد مبلغی در حدود 2،500 یورو (معادل با 2،700 دلار) در هر ترم به عنوان شهریه از دانشجویان دارای وقفه تحصیلی دریافت می کند.

در تمامی دانشگاه های آلمان مقطع تحصیلی دکتری حداقل در 6 ترم اول تحصیل رایگان است. همانند مقاطع قبلی این مقطع نیز دارای برخی هزینه های مشخص برای امور اداری و سایر امور وابسته می باشد که مبلغ آن کمتر از 300 یورو (یا 320 دلار) می باشد.

هزینه تحصیل در ژاپن چقدر است؟

هزینه تحصیل در هلند چقدر است؟

هزینه تحصیل در کانادا چقدر است؟

هزینه تحصیل در آمریکا چقدر است؟

هزینه تحصیل در استرالیا چقدر است؟

هزینه تحصیل در انگلستان چقدر است؟

هزینه تحصیل در کشورهای اروپایی چقدر است؟

مجله سی نوا: مجله سی نوا | آخرین اخبار جهان و ایران

منبع: ویکی گرام
انتشار: 1 شهریور 1400 بروزرسانی: 1 شهریور 1400 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 19072

به "هزینه تحصیل در آلمان چقدر است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هزینه تحصیل در آلمان چقدر است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید