پیش بینی های جدید درباره رشد بهاره اجاره بها در تهران

به گزارش مجله آزمون اول، خبرنگاران : با وجود اینکه موجران با تصور امکان افزایش اجاره بها همچون دو سال گذشته، برای رهن و اجاره سال پیش رو قیمت گذاری کرده اند، اما اقبال به اجاره بهای پیشنهادی آنها بسیار ناچیز است.

پیش بینی های جدید درباره رشد بهاره اجاره بها در تهران

به گزارش خبرنگاران، تبعات مالی شیوع کرونا اگرچه به نوعی تمام اقشار جامعه را تحت تاثیر قرار داد، اما مستاجران یکی از گروه های به مراتب آسیب پذیرتر در برابر این شرایط هستند که کاهش درآمد در دو، سه ماه اخیر صدمه مالی زیادی به آنها وارد کرد.

بزرگ ترین بخش سبد هزینه خانوارهای مستاجر صرف پرداخت هزینه اجاره مسکن می شود که این هزینه برخلاف دیگر اقلام هزینه ای حتی در شرایط بحرانی هم ثابت بوده و قابلیت صرفه جویی و کاهش موقت نداشته است. در این شرایط طبیعی است حتی حفظ استطاعت موجود پرداخت اجاره بها نیز برای بسیاری از مستاجران سخت است، چه رسد به تن دادن به رشد قابل توجه اجاره برای سال بعد. با این حال واسطه های ملکی می گویند گروهی از موجران سودای قیمت گذاری اجاره بها در سال های 97 و 98 را در سر دارند و تصور می کنند همچنان می توانند رشد مطلوب خود را در نرخ دریافتی سال گذشته پیاده کنند. این درحالی است که تجربه دوره های گذشته رکود - رونق مسکن نیز نشان می دهد عموما همزمان با یک یا دو سال رونق معاملات مسکن، رشد اجاره بها قابل توجه خواهد بود و پس از آن طی سال های رکود نوسان سالانه اجاره بها بسیار محدود و اغلب بین 10 تا حداکثر 20 درصد است. بر این اساس و با توجه به محدودیت استطاعت مستاجران در شرایط شیوع کرونا و رکود کسب و کارها، امسال شروع کاهش شیب رشد اجاره بها خواهد بود و موجرانی که درصدد افزایش اجاره بها مثل سال گذشته باشند، در صف انتظار اجاره ملک مدت ها باقی خواهند ماند.

مجله سی نوا: مجله سی نوا | آخرین اخبار جهان و ایران

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 1 شهریور 1400 بروزرسانی: 1 شهریور 1400 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 11798

به "پیش بینی های جدید درباره رشد بهاره اجاره بها در تهران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیش بینی های جدید درباره رشد بهاره اجاره بها در تهران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید