کم کاری دستگاه های اجرایی خوزستان در حمایت از آسیب دیدگان کرونا

به گزارش مجله آزمون اول، رئیس اتاق اهواز گفت: دولت تلاش دارد تا از کسب وکارهای آسیب دیده از کرونا حمایت مالی کند اما این اقدام تحت تأثیر کم کاری اجرا شده از سوی برخی دستگاه های اجرایی خوزستان قرار گرفته است.

کم کاری دستگاه های اجرایی خوزستان در حمایت از آسیب دیدگان کرونا

شهلا عموری در کارگروه تخصصی شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی خوزستان اضافه کرد: ارزیابی ها از عملکرد حمایت اقتصادی دولت ویژه کسب وکارهای آسیب دیده ناشی از شیوع ویروس کرونا نشان می دهد که استان خوزستان نتوانسته سهم خود از هزار و 890 میلیارد تومان منابع بانکی اختصاص یافته را به خوبی جذب کند.

او اظهار کرد: تا به امروز 200 میلیارد تومان تقاضای تسهیلات به بانک های عامل ارسال شده که از این میزان فقط 9.5 میلیارد تومان پرداخت شده و این به هیچ عنوان نمی تواند پاسخگوی مسائل کسب وکارهای آسیب دیده بخش خصوصی ناشی از شیوع کرونا در خوزستان باشد.

دبیر شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی خوزستان با تأکید بر اینکه تشکیل نشدن کمیته مربوط به ساماندهی و جذب این تسهیلات در استان موجب آسیب دوباره به استان و فعالان بخش خصوصی می شود گفت: بانک هایی که در پرداخت این تسهیلات عملکرد ضعیفی داشته اند باید پاسخگو باشند.

عموری گفت: از بین 20 بانک عامل در استان خوزستان پنج بانک هیچ گونه پرداختی به متقاضیان انجام نداده اند و این در حالی است که مهلت پرداخت این تسهیلات تا خاتمه مرداد جاری مشخص شده است.

او اضافه کرد: برابر دستورالعمل دولت، بانک ها موظف هستند به کسب وکارهایی آسیب دیده ناشی از کرونا حتی اگر یک فرصت شغلی را حفظ کرده باشند تسهیلات پرداخت کنند.

رئیس اتاق اهواز با تأکید بر اینکه نباید اجازه داد سهم اختصاص یافته از این تسهیلات از استان خارج شود، گفت: امیدواریم با اقداماتی که صورت می گیرد، مهلت دوباره ای برای ثبت نام متقاضیان در سامانه کارا برای خوزستان مشخص شود.

سرگردانی متقاضیان دریافت تسهیلات

معاون امور اقتصادی و بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان نیز در این نشست گفت: برخی نواقص در سامانه کارا مربوط به پرداخت تسهیلات به کسب وکارهای آسیب دیده ناشی از شیوع کرونا باعث سرگردانی متقاضیان شده است.

عبدالرحمان ناصریان با بیان اینکه واحدهای فاقد بیمه در ابتدای اختصاص این تسهیلات به خوزستان در سامانه قابل پذیرش نبود، ادامه داد: بااین وجود این امکان بعد از مدتی فراهم شد که نیاز است در خصوص مدت زمان ثبت نام دوباره افراد تجدیدنظر شود.

او همچنین در خصوص استقبال ضعیف برای دریافت این تسهیلات در خوزستان اضافه کرد: در این رابطه اطلاع رسانی مناسبی صورت نگرفت تا جایی که برخی از کارفرمایان احساس می کردند که این تسهیلات باید به افراد شاغل در واحدها پرداخت شود.

عقب ماندگی خوزستان در پرداخت وام کرونا

مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان نیز با بیان اینکه تیر امسال هزار و 890 میلیارد تومان تسهیلات برای کسب وکارهای آسیب دیده از کرونا به خوزستان اختصاص یافت، گفت: تا به امروز بخش محدودی از این میزان به بنگاه ها و واحدهای صنفی خوزستان اختصاص یافته که نسبت به دیگر استان های کشور از عملکرد پایینی برخوردار است.

ارسلان شهنی در این نشست شرح داد: بررسی ارزیابی عملکرد حمایت اقتصادی دولت از کسب وکارهای آسیب دیده ناشی از شیوع ویروس کرونا نشان می دهد که تکلیف حدود هزار و 600 میلیارد تومان از سهم خوزستان در این مشخص نیست و اقدامی برای آن صورت نگرفته است.

او ادامه داد: تا به امروز برای 2 هزار میلیارد ریال از این تسهیلات ویژه 14 رسته کاری تصمیم گیری شده و در بانک های عامل تشکیل پفراینده انجام گرفته است.

او گفت: علاوه بر این درخواست های دریافت تسهیلات به مبلغ 450 میلیارد ریال در دستگاه های اجرایی مربوطه وجود دارد که به زودی متقاضیان برای پرداخت به بانک ها معرفی خواهند شد.

شهنی، با انتقاد از اطلاع رسانی ضعیف به کسب وکارهایی که می توانستند از این تسهیلات استفاده کنند، بیان نمود: کمیته ساماندهی مربوط به این بخش از حمایت های دولت باید از سوی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی تشکیل می شد تا با هماهنگی ، فرایند پرداخت این تسهیلات تسریع پیدا می کرد.

او یادآور شد: بر اساس دستورالعمل صادره از سوی دولت ویژه پرداخت تسهیلات مربوط به کسب وکارهای آسیب دیده ناشی از شیوع کرونا از سوی بانک ها باید در شرایط آسان باشد و این موضوع نیز لازم است تا با نظارت و دقت، مورد پیگیری قرار بگیرد.

مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان گفت: با هماهنگی با استاندار خوزستان، به معاونت اقتصادی رئیس جمهوری پیشنهاد خواهد شد تا مهلت انجام ثبت نام و پرداخت تسهیلات از سوی بانک ها در استان خوزستان با توجه به تعطیلی های اخیر در استان و محدودیت زمانی در ساعات کار ادارات و بانک ها به دلیل شدت گرما تمدید شود.

مهلت محدود پرداخت تسهیلات کرونا

مشاور استاندار خوزستان در امور اشتغال نیز عملکرد این استان در پرداخت تسهیلات مربوط به کسب وکارهای آسیب دیده ناشی از شیوع ویروس کرونا را ضعیف بیان نمود و گفت: در این رابطه باید یک کارگروه فنی تشکیل شود تا فرایند پرداخت تسهیلات از سوی بانک ها سرعت پیدا کند.

یداله مهرعلیزاده ادامه داد: تا به امروز بیش از 12 هزار متقاضی خوزستانی برای دریافت این تسهیلات در سامانه کارا ثبت نام کرده اند و بر اساس دستورالعمل دولت از پنجم مرداد جاری دیگر امکان ثبت نام جدید وجود ندارد.

او اضافه کرد: مهلت بانک های عامل برای پرداخت این بخش از تسهیلات تا خاتمه مرداد جاری است که باید فرایند پرداخت به متقاضیان دریافت 2 هزار و 450 میلیارد ریال پفراینده معرفی شده به بانک ها تسریع پیدا کند.

مشاور استاندار خوزستان در امور اشتغال اضافه کرد: تلاش خواهد شد تا بر اساس کمیته و کارگروه فنی که تشکیل می شود، عملکرد 20 بانک عامل استان در پرداخت تسهیلات حوزه کسب وکارهای آسیب دیده ناشی از شیوع ویروس کرونا ارزیابی و بررسی شود.

تشکیل 12 هزار و 760 پفراینده تقاضای دریافت وام کرونا در خوزستان

معاون کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان از تشکیل 12 هزار و 760 پفراینده تقاضای دریافت تسهیلات در قالب حمایت اقتصادی از کسب وکارهای آسیب دیده ناشی از شیوع ویروس کرونا در خوزستان خبر داد.

سید سعید حسینی نژاد در این نشست بیان نمود: بیشترین پفراینده های تشکیل شده در خوزستان مربوط به رسته حمل ونقل به ارزش 50 میلیارد تومان است.

او ادامه داد: همچنین در حوزه صنعت 37 میلیارد و 600 میلیون تومان پفراینده تشکیل شده و به ترتیب تا به امروز از بین هزار و 890 میلیارد تومان تسهیلات اختصاص یافته 210 میلیارد تومان پفراینده تشکیل شده است.

او گفت: با توجه به تقاضاهای باقی مانده، 45 میلیارد تومان پفراینده دیگر در دستگاه های اجرایی آماده ارسال به بانک های عامل هستند.

حسین نژاد شرح داد: آخرین مهلت برای ثبت نام متقاضیان در سامانه کارا ویژه دریافت تسهیلات کسب وکارهای آسیب دیده ناشی از شیوع کرونا، پنجم مرداد بوده است که تا این تاریخ 12 هزار نفر برای دریافت این بخش از حمایت دولت در خوزستان اقدام به ثبت نام کرده اند.

او با تأکید بر اینکه هماهنگی مربوط به اختصاص این منابع در کارگروه اشتغال خوزستان و همچنین ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا اجرا شده است، اضافه کرد: بااین وجود باید اطلاع رسانی برای جذب این میزان تسهیلات از سوی دستگاه های مربوطه مانند جهاد کشاورزی، میراث فرهنگی، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، ورزش و جوانان، صنعت، معدن و تجارت و ... انجام می شد.

معاون کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان یادآور شد: تا به امروز از 2 هزار و 100 میلیارد ریال پفراینده ارسال شده به بانک ها مبلغ 95 میلیارد ریال به متقاضیان پرداخت شده است.

او اضافه کرد: تا به امروز از سوی برخی بانک های عامل پرداخت از جمله گردشگری، سامان، اقتصاد نوین و موسسه کوثر هیچ گونه تسهیلاتی به متقاضیان پرداخت نشده است.

حسین نژاد در خصوص مکاتبات مربوط برای کسب موافقت معاونت اقتصادی رئیس جمهوری برای تمدید در ثبت نام و پرداخت تسهیلات کسب وکارهای آسیب دیده ناشی از کرونا، گفت: تعطیلی ها و کاهش ساعت فعالیت دستگاه های اجرایی در خوزستان و نیز تعلل بانک های عامل را به عنوان مهم ترین دلایل تمدید این فرآیندها بیان شده اما موافقت با این درخواست استان نیازمند پیگیری جدی است.

بر اساس این گزارش، از ابتدای شیوع کرونا در کشور تا به امروز بیش از 6 میلیون شاغل تحت تأثیر این بحران قرار گرفته اند که 2 میلیون و 800 هزار نفر آنها فاقد بیمه هستند.

در خوزستان بانک های ملی، سپه، صادرات، تجارت، ملت، رفاه، پارسیان، پاسارگاد، انصار، اقتصاد نوین ، سینا، آینده، شهر، حکمت، کارآفرین، سامان و گردشگری موسسه کوثر و موسسه اقتصادی و اعتباری ملل به عنوان بانک های عامل در پرداخت این تسهیلات مشخص شده اند.

مجله سی نوا: مجله سی نوا | آخرین اخبار جهان و ایران

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 1 شهریور 1400 بروزرسانی: 1 شهریور 1400 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 14584

به "کم کاری دستگاه های اجرایی خوزستان در حمایت از آسیب دیدگان کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کم کاری دستگاه های اجرایی خوزستان در حمایت از آسیب دیدگان کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید