هواپیمای ناسا در مریخ ، پرواز مگی در جو سیاره سرخ

به گزارش مجله آزمون اول، مگی یک کاوشگر با بال ثابت و با بهره وری فوق العاده بالا است که انرژی خود را از خورشید می گیرد و برای پرواز در جو مریخ برنامه ریزی شده است.

هواپیمای ناسا در مریخ ، پرواز مگی در جو سیاره سرخ

مهسا منصوری: پس از آزمایش عملکرد موفقیت آمیز بالگرد نبوغ در مریخ، ناسا اکنون در پی چیزی بزرگ تر و جسورانه تر است. ناسا از یک پروژه بی نظیر برای پرواز کاوشگری با بال ثابت بر فراز سطح مریخ خبر داده است. این کاوشگر هوشمند هوایی و زمینی مریخ که مگی - MAGGIE نام دارد، اخیراً تحت برنامه مفاهیم پیشرفته نوآورانه ناسا (NIAC) معرفی گردید.

مگی یک کاوشگر جمع و جور با بال ثابت و با بهره وری فوق العاده بالا است که از انرژی خورشیدی برای پرواز در جو مریخ استفاده می نماید. این کاوشگر می تواند مقدار گیری های جوی در مقیاس بزرگ را روی مریخ انجام دهد و عصر نوی از فناوری فضایی را شروع کند.

• این آسانسور فضایی به جای موشک انسان را به فضا خواهد برد

ماموریت مگی شامل یک استراتژی اکتشافی جامع است که هدف آن کشف اسرار مربوط به ژئوفیزیک مریخ، شیمی اتمسفر و پتانسیل این سیاره برای پشتیبانی از حیات گذشته یا حال است. داده های جمع آوری شده در ارتقای دانش ما از مریخ و توسعه احتمالات برای اکتشاف و تحقیقات آینده مفید خواهد بود.

مگی به گونه ای ساخته می گردد که می تواند 179 کیلومتر را در ارتفاع 1000 متری با یک باتری کاملاً شارژ شده در 7.6 روز مریخی طی کند. کل برد مگی در طول یک سال مریخی 16048 کیلومتر برآورد شده است. پیش بینی می گردد که طبق برنامه های اولیه، مگی حداقل سه مطالعه جوی و ژئوفیزیکی گسترده در طول ماموریت خود انجام خواهد داد. داده ها و مشاهدات جمع آوری شده به وسیله کاوشگر به طور قابل توجهی به درک ما از پدیده های مختلف مریخ یاری می نماید.

در میان اهداف علمی مشخص شده، ناسا میخواهد منشا و زمان بندی ساختار هسته مریخ و بعلاوه منبع سیگنال های متان را در دهانه گیل را آنالیز کند و آب های یخ زده زیرسطحی را در عرض های جغرافیایی میانی نقشه برداری کند. ناسا خاطرنشان نموده است که مطالعه مفهومی سیستم مگی نشان می دهد که ساخته شدن این کاوشگر به نظر امکان پذیر است، اما در فاز I، باید تحت شرایط جوی مریخ آنالیز، طراحی و تایید گردد.

مگی از فناوری VTOL استفاده خواهد نمود

علاوه بر این، این ماموریت هوایی از فناوری take-off/landing یا VTOL، که به سرعت در حال تکامل است، استفاده خواهد نمود. VTOL به توانایی هواپیما برای صعود به هوا و فرود عمودی به زمین بدون احتیاج به باند فرودگاه اشاره دارد. ناسا تاکید می نماید که نمایش موفقیت آمیز این فناوری کاوشگر، می تواند در مریخ به عنوان یک پیشگام عمل کند و راه را برای ماموریت های هوایی مشابه در سیارات دیگر منظومه شمسی هموار کند.

فراتر از مأموریت مریخی، فناوری مگی می تواند قابلیت های هواپیمای VTOL را بر روی زمین نیز افزایش دهد. در میان جزئیات کلیدی دیگری که به وسیله ناسا به اشتراک گذاشته شده است و بر اساس گزارشات انتظار می رود که این کاوشگر مریخی دارای تقریباً ده برابر بیشتر از کاوشگرهای معمولی مافوق صوت باشد. علاوه بر این، فناوری منحصر به فرد CoFlow Jet یا CFJ به هواپیما اجازه می دهد تا در جو کم چگالی سیاره سرخ پرواز کند. معرفی ماموریت مگی به وسیله ناسا گامی جسورانه رو به جلو در کوشش برای کشف اسرار مریخ است که نوید یک دوره پیشرفته نو در اکتشاف سیاره را می دهد.

• چین ناو هواپیمابر آمریکایی را به خاک نشاند/ عکس