توانایی ترسناک هوش مصنوعی در تشخیص موقعیت مکانی فقط با یک عکس

به گزارش مجله آزمون اول، دیجیاتو نوشت: دانشجویان فارغ التحصیل دانشگاه استنفورد هوش مصنوعی جدیدی توسعه داده اند که می تواند موقعیت مکانی شما را فقط براساس گوگل استریت ویو (نمای خیابان) یا یک تصویر تشخیص دهد.

توانایی ترسناک هوش مصنوعی در تشخیص موقعیت مکانی فقط با یک عکس

این پروژه پیش بینی موقعیت های جغرافیایی تصویر (Predicting Image Geolocations) یا به اختصار PIGEON نام دارد و می تواند موقعیت یک مکان خاص را با آنالیز استریت ویوی آن مکان تعیین کند. براساس گزارش ZDNet، هوش مصنوعی PIGEON می تواند کشوری که تصاویر در آن ثبت شده را با دقت 92 درصد تشخیص دهد و بعلاوه در بیش از 40 درصد حدس های خود، مکان موردنظر را در محدوده 25 کیلومتری آن محل تعیین کند.

  • سیاست های نو گوگل پلی به نفع کاربران ایرانی است؟

نرخ خطای PIGEON در تشخیص موقعیت مکانی نسبت به بازیکنان انسانی

محققان برای درک مقدار تأثیرگذاری مدل خود، آن را با رجحانن بازیکنان بازی GeoGuessr آزمایش نموده اند که در آن کاربران باید موقعیت مکانی تصویر گرفته شده از گوگل Street View را حدس بزنند. PIGEON پیروز شده تا یکی از رجحانن بازیکنان این بازی را در شش مسابقه شکست دهد.

فارغ التحصیلان دانشگاه استنفورد برای توسعه هوش مصنوعی PIGEON از شبکه عصبی CLIP شرکت OpenAI استفاده نموده اند که می تواند ارتباط بین متن و تصاویر را درک کند. سپس این مدل هوش مصنوعی با مجموعه ای از داده ها متشکل از 100 هزار مکان نمونه برداری شده در GeoGuessr و مجموعه ای از تصاویر دیگر آموزش داده شد.

در مقایسه با سایر مدل های هوش مصنوعی، برای آموزش PIGEON از داده های بسیار کمتری استفاده شده است. به عنوان مثال، مدل DALL-E 2 شرکت OpenAI که می تواند براساس دستورات متنی کاربران تصویر فراوری کند، روی صدهای میلیون تصویر آموزش داده شده اما برای PIGEON فقط از 400 هزار تصویر استفاده شده است.

هوش مصنوعی PIGEOTTO برای تشخیص موقعیت مکانی یک عکس

علاوه براین، دانشجویان سابق استنفورد روی مدل دیگری با نام PIGEOTTO نیز کار نموده اند که برای آموزش آن از بیش از چهار میلیون تصویر Flickr و ویکی پدیا یاری گرفته شده است و می تواند مکان یک تصویر را شناسایی کند. این مدل نیز ظاهراً عملکرد قابل توجهی از خود نشان داده و نسبت به نمونه های قبلی تا 7.7 درصد در شناسایی دقیق شهر و 29.8 درصد در شناسایی دقیق کشور رجحان داشته است.

هرچند این مدل های هوش مصنوعی می توانند در زمینه هایی ازجمله توسعه سیستم های خودران مثبت ظاهر شوند، اما همانطور که محققان ذکر نموده اند، در زمینه حریم خصوصی نگرانی هایی را به همراه خواهند داشت. به همین علت در حال حاضر تصمیم گرفته شده که این مدل ها به صورت عمومی منتشر نشوند و فقط برای اهداف آکادمیک مورداستفاده قرار بگیرند.

  • خرید این مرسدس بنز با پول یک پراید! /عکس

  • تخته سنگی رازآلود در عربستان/ یک پدیده نادر و خارق العاده/ عکس

  • استفاده از فیبر نوری فقط با پرداخت هزینه مودم

  • هوش مصنوعی نو گوگل با دستور متنی ویدیو می سازد/ فیلم

  • تفاوت کپی ژاپنی و ایرانی!/ عکس

5858

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 30 آذر 1402 بروزرسانی: 30 آذر 1402 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 42973

به "توانایی ترسناک هوش مصنوعی در تشخیص موقعیت مکانی فقط با یک عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توانایی ترسناک هوش مصنوعی در تشخیص موقعیت مکانی فقط با یک عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید